مراحل عمر استارت آپ ها

مرکز نوآوری پارسیان

درباره نوآوری

شرکت نوپا یا استارتاپ طبق تعاریف به یک مشارکت و یا یک سازمان موقت گفته می‌شود که در جهت جستجوی راه حلی برای یک مدل کسب و کار قابل توسعه و تکرار پذیر راه‌اندازی می‌شود. این شرکت‌ها تازه ایجاد شده و در فاز توسعه و تحقیق برای بازاریابی قرار دارند. شرکت‌های نوپا معمولاً مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌پذیر هستند که مدل کسب و کارشان مشخص نیست و نیز در حد فرض است. شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، ولی اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کنند. استارتاپ‌ها بر اساس چند مرحله دسته‌بندی شده و بر حسب هر یک از فازها برنامه‌ریزی‌های لازم برای حداکثر کردن احتمال موفقیت انجام می‌شود. این مراحل با در نظر گرفتن ماهیت استارتاپ‌ها، بر پایه‌ی مدل رشد یک گیاه شبیه‌سازی شده‌اند.

مراحل عمر استارت آپ

مراحل عمر استارت‌آپ

  • 1

    مرحله ایده (Pre Seed)

    وقتی تنها چیزی که از یک استارتاپ وجود دارد، یک ایده ناب باشد و هنوز محصول اولیه‌ای ساخته نشده باشد، آن را در مرحله‌ی ایده یا پیش از کِشت قرار می‌دهیم.

  • 2

    مرحله کشت ایده (Seed)

    زمانی که هم بنیان گذاران استارت آپ از مرحله ایده‌پردازی گذشته‌ و در حال ساخت پروتوتایپ اولیه هستند تا بتوانند بازخورد ابتدایی مورد نیاز را از بازار دریافت کنند.

  • 3

    مرحله اولیه استارتاپ (Early stage)

    استارتاپ‌هایی که در این مقطع قرار دارند، معمولاً از مرحله ساخت پروتوتایپ فراتر رفته و به درآمدزایی رسیده‌اند.

  • 4

    مرحله میانی استارتاپ (Mid stage)

    استارتاپ‌ها به سودآوری رسیده‌اند اما سهم بازارشان هنوز کوچک است و در حال توسعه محصول برای رشد سهم بازار و وارد شدن به بازارهای دیگر هستند.

  • 5

    مرحله رشد (Growth stage)

    معمولاً بخش اعظمی از بازار را در اختیار گرفته و بیش از ۱۰۰ نفر پرسنل در اختیار دارند و و حداقل یک پروتوتایپ کاربردی از محصول مورد نظرشان ایجاد کرده اند.